Vrijdag, 18 aug.'17. Piątek, 18 sierp.'17

18 augustus 2017 - Pombal, Portugal

Na een rustige nacht, ging de weker naar de gewoonte om 7.00 uur aan. In eerste instancie was ik van plan naar de eerst volgende herber te lopen gelegen op 12 km. vandaag. Toch onderweg heb ik besloten verdere herber te nemen, in Águeda, 30 km van Mealhada.

Terein gaat op en neer, op en neer, etc. en voornamelijk zijn er dat verharden wegen. Af ef en toe kom ik een klein doorpje tegen die eigen kappeletje heeft. Dan zien je dat mensen hier wijnharden hebben met paarse en witte druiven. Dit keer kom ik enkele  pelgrim tegen. Laatste kilometers naar Águenda ben ik aan sjokiem. Het is meer haperen, trekken. En dan vlink om hoog lopen. Ik moet regelmatig stoppen want het is stijl. Zou ik rechtsstreeks de weg naar de herber nemen, was ik al minstens half uur eerder op mijn besteming. Maar ik Jacobsweg genomen en dan loop je behoorlijk omheen en meer om hoog. Maar nu ben ik aangekomen. Snel douchen, kleren wassen, eten en ... genieten. Het is 21.30 uur en 24' C, ... met een glas wijn van de streek; smaakt wel. Proost!

Po spokojnej nocy, już według zwyczaju budzik dzwoni o godz. 7.00. W pierwszym planie zakładałem dojść do schroniska położonego od Mealhada 12 km. Jednak szybko zmieniłem zdanie, aby pójść do dalej położonego, 30 km. dalej.

Teren zmienia się regularnie, w górę i na dół, i tak cały czas, ale bardziej stromo. Droga jest ubita i czesto asfaltowa. Czasami przechodze przez mala wioske, ktora ma swoja kapliczke. Poza wioska sa winnice z czarnymi lub bialymi winogronami. Dzisiaj kapotmaken paru tylko pielgrzymow.

Ostatnie kilometer do Águendy sa dla mnie ciezkie. Czuje, ze w chodzeniu. Ie ma plynnosci. Musze ciagnac, szarpac, przezucam siebie z boku na bok. A po tem ostatnie wzniesienie. Gdzybym wybral droge przez srodek miasta bylbym szybciej w schronisku. Ja wybralem droge do schroniska droga pielgrzymia. Ale wreszcie doszedlem. Szybko wzialemprzysznic, wypralem zapocona bielizne, zjadlem pizze, tak    niesmaczna jakiej do dzisiaj nigdy nie jadlem. Ale mam lampje wina z miejscowego regionu. Dzien byl super.

1. Marian van Meerveld:
    19 augustus 2017
    Beste pastoor Stefan,
    wat mooi om zo een indruk van Portugal te krijgen. Hartelijk dank voor de verhalen met humor, en de foto's met grappig commentaar. Pieknie!
    De prachtige muurversieringen met tegels, kerken, kapelletjes, de natuur, en parapluutjes, super leuk om alles te zien. Ook "onze" Heilige Antonius is aanwezig.
    En wat een prestatie van u, al die lange wandelingen! Dat wijntje heeft u wel verdiend!
    Veel zegen en mooie wandelingen toegewenst.
    Hartelijke groetjes, Marian.
  2. Marian van Meerveld:
    19 augustus 2017
    PS:
    Een uurtje na het schrijven van mijn berichtje, ontving ik uw mooie kaart uit Fatima!
    Wat een verrassing, heel hartelijk bedankt daar voor. Ik ben er blij mee :)
    Groetjes, Marian.
  3. Stefan Bladowski:
    27 augustus 2017
    Henk en Marlou!!!! Vriendelijke groet uit mijn patjes!!! Leuk om jullie verhalen te lezen. Natuurlijk vol ik ook jullie reacties. Fijn om te wegen dat je "mee loopt" knufjes