Woensdag, 30 aug.'17. Środa, 30 sierp.'17

30 augustus 2017 - Vitorino dos Piães, Portugal

Vanochtend was het mistig met af en toe licht motregen. Pas in de loop van de middag klaarde het op en voorzichtig kreeg de zon meer ruimte.

Met een mooi uitzicht wandelde ik op het zo nu en dan steenachtige, door wingerdloof omzoomd pad door velden. Dan op geplaveide en landweggetjes, wandel ik een poosje door een mooi cultuurlandschap met velden en bosschages. Onderweg kwam ik een oud kerkje S. Martinho de Balugães tegen. Wel is waard gerestaureerd maar hij dateert uit de 12 eeuw. Mijn wandeltocht eindigde in het dorpje Vitorino dos Piães. In de herberg waar ik van plan was te overnachten waren er al de plaatsen bezet. Geen ramp, gelukkig kon ik terechtwijzing een hostel, lopend 10 min. Er vandaan. Een sprookjesachtige omgeving met een wijngaard op de eerste plan voor mij. Het terrein loopt op. Dan heb je paar huisjes op de tweede plan en vervolgens prachtige hoge heuvels deels begroeid met laag groeiende gewas en deels het bos die ver reikt. Het verkeer hoor ik zelden eerder het bries van de wind zo stil is het hier.

Dzisiejszy poranek byl mglisty. Od czasu do czasu dala mzawka o sobie znac. Jednak juz po poludniu slonce zdobywalo co raz to wiecej terenu.

Majac przed soba ladne widoki, krocze z kamieni ubita droga, gdzie pobocza drogi stykaja sie czesto z plantacjami winorosli. Potem znowu, pobocza drog znaczone sa przez murowane ogrodzenia, ktorych glownym budulcem sa kamienie pozbierane z pol. Idac szlakiem kapotka sie na przydrozna kaplice, ktorej poczatki siegaja 12 wieku. Moja wedrowka konczy sie w wiosce Vitorino dos Piães. Po dojsciu do schroiska okazalo sie, ze nie ma juz dla mnie miejsca. Schronisko posiada ogeaniczona ilosc miejsc, 12. Nie ma sprawy. 10 min. dalej jest hostel. Teren jest przepiekny. Na pierwszym planie, gdzieś 20 m. ode mnie rozpościera się plantacja winogron. Teren wznosi się dosyć stromo w górę. Na drugim planie jest pare domów, a potem wzgórze porośnięte niskimi roślinami przechodzące w niekończący się las. Do wyjątku należy odgłos daleko stad przejeżdżającego pojazdu. Cisza i spokój są oznaka tej pięknej okolicy, której nie zdoła zakłócić nawet człowiek.