Zaterdag 12 aug. Sobota 11 sierp.

12 augustus 2017 - Louriceira, Portugal

Het was een zonnige dag met zo'n 33' in de schaduw. Ook best zwaar met verharde wegen en weinig schaduw en nog wat pittige hellingen. Gekomen op de plaats van mijn besteming zou een pelgrims punt moeten zijn. Een jonge barman waar ik water besteld heb, weer niets van. Gelukkig kwam een jonge espresso bestellen. Zeer spontaan en behulpzaam. Samen reden we naar de aangewezen plaats. Het is een postplaats voor de pelgrims die te voet naar Fatima gaan. Zeer aardige groep schoot me werkelijk te hulp. Zeer warm onthaal heb ik ervaren. Ik kreeg eten en drinken aangeboden. Mocht ik gebruik maken van douch en na afloop werd ik uitgenodigd voor een kop koffie in de bar niet zo ver van het gebouwtje. In de kappeletje hebben ze ruimtgelegenheid gekreerd. Met volste vertrouwen kreeg ik de sleutel van de saniraireruimte en kapel. Als priester heb je in Portugal een streepje voor.

Droga była dzisiaj dosyć uciążliwa z dosyć wysokimi podejściami i temperatura powyżej 30'. Przybywszy na miejsce mojego przeznaczenia powinno być miejsce dla pielgrzymów. Młody barman nic na ten temat nie wie. Na szczęście zjawił się inny młodzieniec, bardzo spontaniczny i ochoczy. Podwiózł mnie do tego punktu. Spotkałem się z bardzo życzliwa pomocą wolonariuszow, którzy zadbali o posiłek. Następnie w kaplicy posłali materac. Potem zProsili mnie na kawę w pobliskim barze. Mogłem skorzystać z pomieszcze sanitarnych i wziąć przysznic. Wszystkie te pomieszczenia są ładne i zadbane. Na koniec otrzymałem klucze by muc korzystać z serwisu tego miejsc. Na pewno księża w Portugalii są tutaj bardzo szanowani