Zondag 13 augustus

13 augustus 2017 - Pombal, Portugal

Ik heb vannacht goed geslapen. Wel eens in de verte hoorde ik disco maar die was niet hinderd. Naar gebruik gaat de weker om 7.00 uur aan maar tot op heden ben ik elke keer ierder wakker. Niet te lang om je heen kijken en op weg voordat de zon hoop op staat. Want dan heb je de zon vol op je schijnen, de warmte van de dag die elke dag nog boven 30' is en het gewicht van je rugzak. Dat alles maakt de trip als maar zwaarder. Vandaag heb ik het op het laatst gemerkt. Ik ben in het stad Pombal aagekomen. Volgens mijn info. moet in de beurt van het plaatje een dergelijke herberg zich bevinden als die van gisteren. Omdat de adressen in de boeken worden anders aangegeven dan ik in Nederland gewend ben en in de bewoonde gebied staan de straten slecht met straatborden ook slecht zichtbaar of helemaal niet, is het soms, rond  lopen. Gelukig heb ik nog GoogleMaps en andere navigatie systemem. Volgens de plaatselijke volk moet ik terug. De ene zegt 300m. en een andere 2 km. Een degelijke verschil. Het is al na 14.00 uur en ik heb een beetje genoeg van vandaag. Ik heb geen keuze. Op de plaats van besteming gekomen, bleek de tent sinds gisteren gesloten te zijn, zegt de buurman. Dan terug naar beneden, naar de stad. Twee uur later ben ik terug van weg geweest. Ik weet al dat ik straks geen kilometer ganverzetten. De kerk die hier in het midden van het stadje staat, heeft geen pasroor die naast de kerk woont. Dan naar het hotel die ik voor me zie staan. Na binnen gestapt te worden, bleek dat alle kamers zijn bezet. "Het zal me toch  gebeuren dat ik op straat moet slapen" dacht ik. Gelukkig is er 100 m. verder nog een hotel. Bingo! Nu douchen, wassen het gezweten kleren en naar buiten biertje drinken.

W nocy dobrze spałem. Gdzieś z daleka dochodziła muzyka, ale mi nie przeszkadzała w spaniu. Budzik nastawiam na godz. 7.00., ale budzę się już przed czasem. Potem higiena osobista, drobne przygotowania do wyjścia i w droge. Chce przed godz. 14.00 schodzić z trasy, bo wtedy słońce zaczyna doskwierać, podobnie jak i temperatura i zmęczenie. Po godz. 14.00 byłem już w miejscowości przeze mnie wyznaczona jako koniec etapu. Teraz tylko szukać schroniska. Z moich danych musi być w pobliżu i cis na wzór tego wczorajszego, dla pielgrzymów. Po zasiagnieciu informacji, jedni mówią, ze jest 300m. a inni 2 km. Wiec ja w górę, w poszukiwaniu noclegu. Na nic! Dom został wczoraj zamknięty. Gość wyprawił wczoraj imprezę pożegnalna i ma się. Dwie godziny później jestem na tym samym miejscu. Jest kościół, ale nie ma plebanii. Z placu widzę hotel. To jestfjedyne wyjście. Okazuje się, ze wszystkie miejsca są zajęte. "Chyba nie przyjdzie mi spac na ulicy" pomyślałem. 100 m. dalej jest jeszcze jeden hotel. Jest tez i miejsce. Zmyłem pot z siebie, przegrałem jeszcze pare rzeczy, a teraz pisze moje opracowanie na tarasie przy zimnym piwku.

1. Marian van Meerveld:
    14 augustus 2017
    Beste pastoor Stefan,
    veel sterkte en succes met de momenten die een beetje zwaar zijn. Gelukkig dat u nog een slaapplaats gevonden had. God zorgt voor u!
    Veel zegen en mooie ontmoetingen toegewenst. We blijven voor u bidden met ons "Rozenkrans-groepje".
    Hartelijke groetjes, Marian.
  2. Henk en Marlou den Breejen:
    14 augustus 2017
    hallo stefan,
    Wat een bijzondere reis moet dit zijn,waarin "je jezelf goed leert kennen".Ik denk dat een mens zonder begeleiding van God's hulp dit niet zou kunnen volbrengen in die hitte.Zeker als je na een dag zo moe bent en verlangt naar bad,bed en brood en dat is dan een beetje onzekere factor.Gelukkig zijn er inderdaad die lieve mensen die je onderweg tegenkomt en die hulp bieden met een douche,lekker eten en een biertje!(ook de varkenskop gegeten?)In ieder geval sta je stralend op de foto's en je toont gelukkig.Zo zien we het graag!Er gaan vast nog lichamelijk hele zware dagen komen,maar mentaal kun je het aan,dat is duidelijk en daarmee en met de gebeden van iedereen ga je het redden!Veel sterke nog met de hitte,veel (water!)drinken en hopelijk geen blessures..Veel liefs van je trouwste volgelingen uit Spijkenisse,Henk en Marlou xx